Nyhetsarkiv

Höststädning lördagen den 26 oktober kl. 10:00

Nu ska vi hjälpas åt att städa och röja i våra gemensamma utrymmen, både ute och inne.

Vi samlas utanför A-porten kl 10:00 och avslutar städningen med korvgrillning.

Städningen tar ca 2 timmar och om du inte kan delta, informera styrelsen.

Vi hoppas på en fin höstdag och att alla ställer upp

Uppdaterad 2013-10-08

 

Kallelse till föreningsstämma

Datum och tid: Torsdag den 30 maj 2013 kl. 19:00

Lokal: Styrelserummet

Dagordning

1.       Stämmans öppnande

2.       Godkännande av dagordning

3.       Val av stämmoordförande

4.       Anmälan av stämmoordförandens val av protokollförare

5.       Val av två justeringsmän tillika rösträknare

6.       Fråga om stämman blivit i stadgeenligt ordning utlyst

7.       Fastställande av röstlängd

8.       Föredragning av styrelsens årsredovisning

9.       Föredragning av revisorernas berättelse

10.   Beslut om fastställande av resultat- och balansräkning

11.   Beslut om resultatdisposition

12.   Fråga om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna

13.   Beslut om arvoden åt styrelseledamöter och revisorer för nästkommande verksamhetsår

14.   Val av styrelseledamöter och suppleanter

15.   Val av revisorer och revisorssuppleanter

16.   Val av valberedning

17.   Av styrelsen till stämman hänskjutna frågor samt av föreningsmedlem anmält ärende. Inga ärenden anmälda.

18.   Stämmans avslutande

19.   Genomgång av styrelsens fastställda budget

Sundbyberg den 8 maj 2013

Styrelsen Bostadsrättsföreningen Hejaren 3

Vårstädning lördag den 27 april kl. 10:00

Nu ska vi hjälpas åt att fixa och röja utomhus och i våra gemensamma utrymmen.

Vi samlas utanför A-porten kl 10:00 och avslutar städningen med ”korvgrillning”.

Städningen tar 2 timmar

Om du inte kan delta, informera styrelsen.
Årsavgiften höjs med 5 % fr.o.m. 2013-04-01
Styrelsen har beslutat att fr.o.m. 2013-04-01 höja årsavgiften med 5 %. Anledningen till höjningen är ökade kostnader bl.a. för värme, avfallshantering och vatten.

 

Höststädning lördagen den 27 oktober kl. 10:00          (2012-09-29)

Nu ska vi hjälpas åt att städa och röja i våra gemensamma utrymmen, både ute och inne.

Vi samlas utanför A-porten kl 10:00 och avslutar städningen med korvgrillning.

Städningen tar ca 2 timmar och om du inte kan delta, informera styrelsen.

Vi hoppas på en fin höstdag och att alla ställer upp
Information om byte av lås på onsdag den 19/9 kl. 08:00

På onsdag kommer vi byta låskolvar i dörrarna till våra gemensamma utrymmen och därigenom kan vi även använda lägenhetsnyckeln till dessa dörrar.

Vid frågor eller problem kontakta styrelsen
Kallelse till extra föreningstämma                     (2012-05-24)
                      

Torsdag den 31 maj kl 19:00                                                                                                 

Bästa grannar!                                                     (2012-01-23)

Nu har vintern och kylan (äntligen) kommit. Som tidigare år är det kyligt i vissa lägenheter. För att komma till rätta med problemet genomför vi just nu temperaturmätningar i vissa lägenheter. Om du anser att din lägenhet är för kall, vänligen kontakta styrelsen för temperaturmätning.

Förra veckan höjde vi temperaturen på undercentralen vilket innebär att elementen blir varmare. Glöm inte att lufta elementen för bästa resultat! Kylan i lägenheterna beror dock förmodligen på att alltför mycket värme går ut ur huset. Vi vill därför påminna om att frånluftsventilerna inte får sättas igen helt då det påverkar temperaturen i andra lägenheter.

Styrelsen har blivit informerad av grannfastigheten på Tulegatan 29 att vissa i vår förening slänger sopor i deras kärl. Våra sopor ska slängas i soprummet! Styrelsen håller på att undersöka hur vi kan förbättra belysningen i och utanför soprummet. För tillfället finns belysning inne i soprummet och strömbrytaren sitter till höger/vänster innanför dörren. Glöm inte att släcka. Tidningar slängs som tidigare i kärlet framför sophuset.

Styrelsen genom Karin Asp

Höststädning lördag 22 oktober kl 10 (2011-10-11)

Nu ska vi hjälpas åt att städa och röja i våra gemensamma utrymmen, både ute och inne.
Vi samlas utanför A-porten kl 10:00 och avslutar städningen med korvgrillning.
Städningen tar ca 2 timmar och om du inte kan delta, informera styrelsen.
Vi hoppas på en fin höstdag och att kan alla ställa upp

Information om markundersökning (2011-02-22)

Föreningen har genomfört en markundersökning på uppdrag av kommunen eftersom markföroreningar har konstaterats och sanerats på grannfastigheten Hejaren16. Undersökningen påvisar metallföroreningar som överskrider riktvärden för KM - Känslig Markanvändning(Naturvårdsverket 2009). I nuläget finns undersökningen och rapporten hos kommunen och vi avvaktar deras svar och eventuella hantering av ansvarsfrågan.

Hela undersökningen/rapporten finns att läsa på www.hejaren3.se

Rapporten markundersökning.pdf

Föreningsstämma torsdag 26/5 kl 19:00 i styrelserummet

Besiktningen av fastigheten kommer att ske den 2011-02-21 tom 2011-02-23.

Anticimex måste få tillgång till alla lägenheter och allmänna utrymmen. Lämna därför nycklar eller meddela att ni är hemma

Nycklarna lämnas den 15 februari mellan kl 18:00 och 20:00 till
Nito Ogando (A-porten plan 2, tel 070-757 1795)
Peter Blom (B-porten plan 1, tel 073-941 44 86 )

Alternativt lämnas nycklarna till styrelsen i styrelserummet den 17 februari mellan kl 19:00 och 20:30

Vårstädning lördag den 14 maj kl 10

Nu ska vi hjälpas åt att städa och röja i våra gemensamma utrymmen, både ute och inne.
Vi samlas utanför A-porten kl 10:00 och avslutar städningen med korvgrillning.
Städningen tar ca 2 timmar och om du inte kan delta, informera styrelsen.
Vi hoppas på en fin vårdag och att alla ställer upp

Nu ska vi börja med utsortering av matavfall!  (2010-10-26)

Fr.o.m. vecka 44 / 1 november kommer kommunen börja hämta vårt matavfall
Matavfallet ska läggas i de tre mindre kärlen(bruna) som finns i soprummet.
Matavfallspåsar finns att hämta på entréplanet i A-porten.

Det här kan du sortera ut som matavfall
• Råa eller tillagade matrester av t.ex. grönsaker, frukt, fisk, fågel, kött, ägg och mjöl
• Skal från frukt, grönsaker
• Bröd, kex, kakor och bullar
• Choklad och annat godis
Dessutom får det här läggas bland matavfallet:
• Hushållspapper
• Kaffesump, kaffefilter och tepåsar

Om du är osäker eller vill veta mer
• Läs broschyren som följde med påshållaren.
www.sundbyberg.se/avfall

Byte av vår fjärrvärmecentral (2010-09-04)
Ett byte av vår fjärrvärmecentral är planerad till oktober. Norrenergi kommer att genomföra bytet av vår 26 år gamla anläggning.

Grovsoprummet är nu stängt (2010-09-01)

Styrelsen har beslutat att med omedelbar verkan stänga grovsoprummet. Avfallet kan lämnas till ReTuren eller till Sundbybergs återvinningscentral, se information på www.sundbyberg.se/avfall

Höststädning söndag 24 oktober kl 10 (2010-10-03)

Nu ska vi hjälpas åt att städa och röja i våra gemensamma utrymmen, både ute och inne.
Vi samlas utanför A-porten kl 10:00 och avslutar städningen med korvgrillning.
Städningen tar ca 2 timmar och om du inte kan delta, informera styrelsen.
Vi hoppas på en fin höstdag och att kan alla ställa upp

Vårstädning söndag den 9 maj kl 10

Nu ska vi hjälpas åt att städa och röja i våra gemensamma utrymmen, både ute och inne.
Vi samlas utanför A-porten kl 10:00 och avslutar städningen med korvgrillning.
Städningen tar ca 2 timmar och om du inte kan delta, informera styrelsen.
Vi hoppas på en fin vårdag och att alla ställer upp
Höststädning lördagen den 7 november kl 10
Nu ska vi hjälpas åt att städa och röja i våra gemensamma utrymmen, både ute och inne.

Vi samlas utanför A-porten kl 10:00 och avslutar städningen med korvgrillning.

Städningen tar ca 2 timmar och om du inte kan delta, informera styrelsen.

Vi hoppas på en fin höstdag och att alla ställer upp

Styrelsen Hejaren 3

2009-09-06 Stamspolning 14/9 - 16/9
Samtliga avloppsstammar i fastigheten kommer att spolas den 14/9, 15/9 och 16/9.
Ragn-Sells AB har vårt uppdrag att genomföra detta och behöver tillträde till samtliga lägenheter och lokaler.

Styrelsen kommer därför att samla in lägenhetsnycklar, viktigt att ni märker nyckeln med ert lägenhetsnummer(står på er ytterdörr högst upp).

Nycklarna lämnas senast den 10 september till
Jimmy Wilén (B-porten plan 4, tel 073-385 8596)
Nito Ogando (A-porten plan 2, tel 070-757 1795)

Ragn-Sells kommer att avisera/meddela lägenhetsinnehavarna tre arbetsdagar innan de genomför arbetet.

2009-04-25 Vårstädning lördagen den 16 maj kl 11

Vårstädning lördagen den 16 maj kl 11

2009-04-22 Återvinningscentralen Kvarnkullen öppen

Kvarnkullen har öppnat igen den 18/4.

Öppettider m.m.

2008-10-19 Förtida betalning av säkerhetdörr

Vid förtida betalning av säkerhetsdörr tillkommer en fakturaavgift på 180 kr.
Höststädning!!! Lördagen den 8 november kl 10:30

Lördagen den 8 november är det höststädning av fastigheten!
Deltagande i städningen är obligatorisk för alla som bor i huset och det brukar ta 2-3 timmar att städa.
Vi samlas utanför A-porten kl 10:30 och avslutar stäningen med korvgrillning för de som vill!

VÅRSTÄDNING!!!

Söndagen den 18 maj är det vårstädning av fastigheten!

Deltagande i städningen är obligatorisk för alla som bor i huset och det brukar ta 2-3 timmar att städa.

Vi samlas utanför A-porten kl 11.00 och avslutar stäningen med korvgrillning för de som vill!

 

Vill du vara med och påverka värdet på fastigheten?

Styrelsen är i stort behov av fler styrelsemedlemmar!

Genom att engagera dig i styrelsen har du möjlighet att vara med och påverka hur styrelsen förvaltar föreningens pengar och vilka beslut som fattas, t.ex. vilka investeringar som skall göras och nivån på de hyror som tas ut. Du får alltså stora möjligheter att själv komma med idéer om vad vi kan göra för att det ska bli så bra som möjligt att bo i Hejaren3!

Styrelsen sammanträder en gång per månad och består idag av fem ledamöter och en suppleant. Alla ledamöter har ett eget ansvarsområde i styrelsen, innefattande ordförande, kassör, tekniskt ansvarig, informationsansvarig samt ansvarig för externa kontakter. Arvode utgår till alla styrelseposter.

Exempel på större projekt som genomförts i fastigheten är byte till säkerhetsdörrar i samtliga lägenheter och nu senast inmontering av ventilationsdon för att förbättra ventilationen. För tillfället ser vi över möjligheten till installation av bergvärme för att få en miljövänligare energikälla samt för att minska kostnaderna och på sikt eventuellt kunna minska hyresavgifterna.

Om du är intresserad av att vara med i styrelsen, kontakta:

Morgan Lindqvist, 070 – 672 78 22

Har du några frågor om själva styrelsearbetet är det bara att kontakta någon av oss i styrelsen!

Tobias Davidsson, Ordförande: 070 – 932 88 04
Karin Björkman, Informationsansvarig: 073 – 648 06 74
Jörgen Källström, Ansvarig för teknisk förvaltning: 08 – 579 731 27
Wennie Lundin, Ekonomiansvarig: 070 – 840 81 05
Inger Karlsson, Ansvarig för externa kontakter: 070 – 698 70 18
Björn Olausson, Suppleant: 076 – 557 48 59

Med vänliga hälsningar,
Morgan Lindqvist, Valberedningen
och
Styrelsen i Brf Hejaren 3

2008-03-19: Nya sopkärl!

Som ni säkert redan noterat har vi fått nya kärl i soprummet. Dessa kärl får inte fyllas mer än att locken går att stänga, för annars får vi böter vid varje tömning av dem. Så använd även de två bakre kärlen och inte bara det närmast dörren!

2008-03-01: Motion till årsstämman?
I början av juni kommer föreningens årsstämma att hållas (kallelse kommer senare).

Om du har något förslag till stämman, lämna din motion senast 31 mars 2008 i styrelsepostfacket i A-porten.

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen, Brf Hejaren 3

Arbetet börjar imorgon tisdag 5/2
Klimatsystem kommer först gå in i alla lägenheter en gång för att montera ventilationsdon i kök, badrum och i vissa fall vardagsrum. När det är klart, efter ca 1 vecka, kommer de gå in i varje lägenhet en gång till för att justera ventilationsdon för bästa funktionalitet. Nycklarna ges tillbaka när hela arbetet är klart, efter ca 2 veckor.

Tänk på att:
• Plocka undan ovanpå köksskåp och i badrum (hos vissa även i vardagsrummet) så de kommer åt ventilationsdonen.
• Var beredd på att det kan bli lite dammigt även om de har dammsugare med sig och städar undan efter sig.
• Ta undan saker du är rädd om.

Det är svårt att säga i vilken ordning de tar lägenheterna och vid vilken tidpunkt så vi får alla stå ut med lite oordning ett tag, men i gengäld får vi en ventilation som fungerar!

Tack på förhand!

/Styrelsen

 

Nyckelinsamling inför montering av ventilationsdon

Senast söndag eftermiddag, 2008-02-04, måste ALLA ha lämnat in en nyckel.

Nyckeln ska vara markerad med lägenhetsnummer. Numret finns på dörrkarmen till respektive lägenhet.

Lämna nyckeln till Wennie Lundin, 4 tr A-porten, eller Inger Karlsson, 5tr A-porten, under följande tider:

Tisdag och torsdag kväll fram till 21.30: Till Wennie

Fredag kväll fram till 21.30: Till Inger

Helgen: Till Wennie eller Inger, hemma från och till

Om nyckeln inte lämnas in debiteras lägenhetsinnehavaren med extraavgiften Klimatsystem tar ut.

Avisering - Klimatsystem

Klimatsystem kommer den 5 februari 2008 att starta ventilationsarbeten i fastigheten. Omfattningen är att alla frånluftsdon skall bytas ut i lägenheterna, samt att luftflödena injusteras.

Insamling av nycklar ombesörjs av styrelsen. Mer information om detta kommer vara er tillhanda snarast.

Arbetet kommer att utföras mellan 07.00 - 17.00.

Frågor besvaras av Brf Hejarens styrelse.

 

Information rörande installation av ventilationsdon!

Vi i styrelsen vill bara kort informera om att det i början av det nya året, troligen i januari eller februari, kommer att påbörjas ett arbete med att få ordning på ventilationen/värmen i huset.

Det kommer att installeras två till tre ventilationsdon, i varje lägenhet, i de ventiler som finns. Dessa don ska sedan kalibreras med fläktarna på taket. Detta för att vi ska få en optimal ventilation samt för att undvika att för mycket varmluft sugs ut ur lägenheterna.

Arbetet innebär att vi måste få tillgång till varje lägenhet, antingen genom att ni är hemma när installationen genomförs eller att ni lämnar in en extranyckel till oss i styrelsen.

Vi kommer självklart att återkomma med mer information när vi vet mer exakt när installationen kommer att ske.

Löpande information finns kommer ni att finna här!

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen i Brf Hejaren 3

Höststädning - 071021

Söndagen den 21 oktober är det höststädning av fastigheten!

Deltagande i städningen är obligatorisk för alla som bor i huset och det brukar ta 2-3 timmar att städa.

Vi samlas utanför A-porten kl 11.00 och avslutar stäningen med korvgrillning för de som vill!

Väl mötta!

Styrelsen,
Brf Hejaren 3

Vattnet avstängt, uppdatering - 070629
Vattenläckan är nu lagad och vattnet är påsatt.

Vattnet avstängt - 070629
På grund av en liten läcka i undercentralen är vattnet avstängt. Så fort läckan är lagad kommer vattnet att sättas på igen. För närvarande vet vi dock inte hur lång tid reparationen kommer att ta.

ÅRSMÖTE - 070605
Tisdagen den 5 juni kl 18.30 har Brf Hejaren 3 årsmöte i styrelserummet (som ligger mellan A- och B-porten). Alla boende i brf Hejaren 3 är hjärtligt välkomna!